Amb el nou contracte es comptarà amb nova maquinària de neteja, nous contenidors per les parades i millores a l’Àrea de residus. Paral·lelament el Consell Comarcal –ens gestor del mercat- està treballant en un nou projecte d’aprofitament alimentari a la instal·lació, que ha de permetre poder reduir el volum de fruita i verdura que actualment es llença i evitar el malbaratament, treballant conjuntament amb entitats socials del territori.
Per tal de portar a terme tot el canvi de model el Consell Comarcal ha comptat amb l’assessorament i el seguiment dels tècnics del Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental i amb la tasca d’un equip d’informadores i informadors ambientals que fan una tasca de sensibilització i inspecció.
Tal com explica la consellera de Serveis Centrals del Consell Comarcal, Eva Candela, “per poder dur a terme el canvi de model i poder assolir el percentatge de reciclatge òptim és absolutament necessària la implicació i col·laboració dels i les majoristes del mercat, com també dels clients i clientes. Per això des del Consell volem agrair la predisposició que han mostrat des del primer moment ja que sabem que el canvi de model també implica un canvi d’hàbits en la distribució dels molls i les parades i un canvi d’hàbits en els clients i clientes. Aquests primers dies ja hem notat una millora en la gestió dels residus i cal reconèixer l’esforç que està fent tothom”.
Objectiu: un 85% de reciclatge al mercat
El nou model ha de permetre millorar el percentatge de recollida selectiva que ha empitjorat els darrers anys. La recollida selectiva a Mercavallès ha disminuït del 81% l’any 2015, al 72% l’any 2019. I els residus que no s’han de llençar amb les restes orgàniques han augmentat del 4,6% l’any 2015 al 19,1% l’any 2019.
L’objectiu és poder arribar al 85% de reciclatge al mercat i a només un 3,5% de materials no desitjats a les restes orgàniques, el que s’anomena impropis. Aquestes xifres aconseguirien un estalvi de 25.000 euros en el cost anual de tractament dels residus.
Informació i inspecció ambiental
La posada en marxa del nou sistema està acompanyada de la presència d’inspectors i inspectores ambientals que ajuden i aconsellen tothom implicat a fer possible la nova gestió dels residus. També està acompanyada d’una campanya de sensibilització amb materials específics per contribuir a les accions que cal fer.
Per aquesta tasca es compta amb el suport de les persones participants del projecte Consum Sostenible del programa Enfeina’t del Consell Comarcal, que mantindran durant tot l’any 2020 la seva presència al mercat per tal d’informar i sensibilitzar envers una bona gestió dels residus.
Ús de l’Àrea de Residus de Mercavallès
Paral•lelament a la posada en marxa del nou model de gestió s’ha fet una revisió del padró del mercat per tal de poder regular l’abocament de deixalles a l’Àrea de Residus de Mercavallès, que està a la disposició de les persones que paguen la corresponent taxa.
L’ús de l’Àrea de Residus està regulat pel Reglament de Mercavallès i només s’hi poden llençar residus generats dins el recinte del mercat. Els darrers mesos s’havia detectat un ús indiscriminat de l’Àrea de Residus, fins i tot amb l’abocament de residus que no són propis del mercat, com mobles vells, electrodomèstics i altres.
Des del 3 de febrer només poden fer ús de l’Àrea de residus de Mercavallès els clients i clientes del mercat que estiguin donats d’alta com a usuari/a i que hagin pagat la corresponent quota. Cada client/a haurà de portar l’adhesiu d’usuari/a col•locat al seu vehicle.
Per donar-se d’alta com a persones usuàries cal lliurar el formulari i el full de domiciliació bancària (correctament segellat per l’entitat) a qualsevol membre del servei d’inspecció ambiental o a les oficines de Mercavallès. Aquest servei comporta una quota anual de 218’45 euros. L’ús de l’Àrea de Residus de Mercavallès pot –en alguns casos- eximir de pagar la taxa de residus al municipi de procedència.