L’execució de les accions estan prevists fins el juny del proper any i inclouen diferents programes: dinamització de comerç en petits municipis; prevenció i ocupació de locals buits; comerç responsable i sostenible; i transformació digital i distribució de mercaderies.
El president del Consell Comarcal del Vallès Occidental i alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez ha destacat que el comerç de la comarca té una bona salut però volem que encara en tingui més. Des de les administracions hem d’ajudar al petit comerç i a les associacions comercials com a interlocutores per aconseguir un comerç que revitalitzi els pobles i ciutats i que sigui de proximitat i sostenible. La COVID, l’auge del comerç digital i la tendència inflacionista ha afectat i afecta el sector i hem de ser capaços de posar en marxa accions per dinamitzar-lo. el sector dona feina a 63.027 persones -gairebé el 16% dels llocs de treball del Vallès Occidental – i compta amb 5.561 empreses, que representen el 22% de les empreses de la comarca. El sector ha rebut l’impacte de la pandèmia de la COVID-19 amb una reducció de l’ocupació del 3’5% i un percentatge similar en reducció d’empreses (-3’4%)”.
Per la seva banda, la diputada delegada de Comerç de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Rubí, Anna Maria Martínez, ha destacat que “l’activitat comercial implica dinamisme; passeig, curiositat i descobrir coses. Els carrers amb activitat comercial són més segurs i estan millor cuidats. Tot això es fruit de la interacció social que es dona en els propis locals comercials i en els carrers que ocupen. Una activitat comercial que a nivell comarcal comprèn 17.659 actius comercials, dels 25.715 locals comercials existents al Vallès Occidental”. La diputada ha detallat que “hi predominen els serveis comercials (perruqueries, oficines de serveis professionals, banca, agències de viatge, etc.), amb un 41%, seguits per l’hostaleria, i el quotidià, amb un 15,2%, i un 12,7%, respectivament. El no quotidià (persona, llar, cultura i lleure) ocupa un 20,4% de les activitats comercials. Aquestes dades, ens presenten el Vallès Occidental amb escenari de salut comercial molt divers”.
El conseller de Desenvolupament Econòmic Local i alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés, ha explicat que “aquest acord és fruit de la feina feta des del Grup Impulsor de Comerç que ha permès detectar les necessitats i els reptes. Amb això hem pogut plantejar amb la Diputació accions per la transformació digital i per la sostenibilitat en el comerç de proximitat. Per exemple, sabem que un 85% de les persones abans de fer una compra, fan una consulta a internet. El que hem d’aconseguir és que després de fer la consulta, la compra es faci en un comerç de proximitat”.
El desenvolupament de les actuacions objecte d’aquest conveni es realitzarà mitjançant quatre programes que es complementen i que tenen un pressupost total de 33.333 euros.
El Programa de Dinamització del comerç en petits municipis inclou les actuacions per fomentar el desenvolupament d’estratègies per a la possible captació de fons de les properes convocatòries de subvencions que permetin la consolidació dels comerços en les àrees rurals, mitjançant la modernització, evolució cap a la sostenibilitat i la transformació digital.
En segon lloc, el Programa de Prevenció i ocupació de locals buits. Inclou les actuacions per aprofundir en el registre d’informació i coneixement de la realitat comercial i global i generar propostes compartides per avançar en estratègies de dinamització competitiva que comportin la prevenció i ocupació de locals buits. Es preveu fomentar el desenvolupament de pactes locals per a la prevenció i ocupació de locals buits mitjançant el suport de la Guia per a l’impuls de pactes municipals per a la mobilització de locals comercials buits de la Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona.
El tercer eix de treball és el Programa de Comerç responsable i sostenible. Aquest inclou les actuacions d’impuls i transmissió compartida d’iniciatives per posicionar el comerç de proximitat. Es preveu donar a conèixer les monedes complementaries com a eina de desenvolupament local i, més específicament, com a estratègia de la dinamització comercial local, mitjançant el suport de la Guia metodològica per a la implementació de monedes socials com a eina de dinamització comercial de la Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació.
Finalment, en quart lloc, el Programa de Transformació digital i distribució urbana de mercaderies. Inclou les actuacions d’acompanyament i suport a la transformació digital dels establiments comercials i la comercialització de productes i serveis, a partir de les estratègies desenvolupades i segmentades per municipis sorgides de l’Estudi per identificar solucions i alternatives de gestió respecte a la distribució urbana de mercaderies de la Gerència de Serveis de Comerç. També es preveu la col·laboració directa en la difusió de l’aplicació mòbil Apropteu que presta suport al sector comercial local amb l’objectiu d’obtenir una transformació digital que el faci més competitiu.