Els grups de l’Escola Rosella van portar a terme la creació de dues cooperatives, Guqui i Wordl of Boats, que van fer diversos productes, destacant aquells que van realitzar amb la impressió 3D (polseres, penjolls i clauers). Els van vendre al poble el dia que es celebrava la 38a Cursa Popular Casal Familiar, lliurant el 10% dels beneficis obtinguts, 248,50€, a l’entitat Save de Children. Els grups de l’Escola Font de l’Orpina van crear les cooperatives Els Herois i Els Vacarissencs. Aquestes van preparar una proposta de productes d’època adequats per vendre a la Festa de la Vaca, la Festa Major petita que s’ambienta en el segle XVIII. Amb els beneficis obtinguts, Els Vacarissencs van donar un 10% a Mans Unides (90 €) i Els Herois han donat el 15% a Creu Roja i un altre 15% a Niños con Càncer (40′ 50 € a cada entitat).
A l’Auditori de Viladecavalls va tenir lloc el dia 18 de juny l’acte de tancament, amb el lliurament de diplomes a l’escola, al professorat i a cadascun dels alumnes. El Vicepresident del Consell Comarcal, Joan Carles Paredes, va ressaltar el valor del projecte per d’educar l’actitud emprenedora i per millorar competències de gran utilitat pel seu desenvolupament. Va convidar als nens a gaudir de la formació, i aprofitar l’experiència per començar a pensar quines activitats i professions els poden interessar per un futur. Els regidors d’Ensenyament i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Viladecavalls van agrair l’esforç fet per tots els implicats i també per la comunitat de pares per facilitar l’èxit del projecte.
El dia 20 de juny es va celebrar al Casal de Vacarisses el tancament del projecte de l’Escola Font de l’Orpina. El Conseller del Consell Comarcal Marc González va acompanyar a l’Alcalde del municipi, Toni Masana, en el lliurament dels diplomes a l’escola, a cadascun/a dels nens i nenes i als professors. El Conseller va ressaltar la utilitat del projecte per fomentar la cultura emprenedora i els valors cooperatius i solidaris. L’Alcalde va valorar molt positivament les col·laboracions entre diferents administracions i departaments, així com amb els pares i entitats/empreses del poble per compartir el projecte i que hagi estat tant satisfactori per tots els implicats. Les regidores d’Ensenyament i Promoció econòmica de l’Ajuntament de Vacarisses van reconèixer la importància del projecte pel poble i van felicitar i valorar molt positivament l’esforç i la feina feta. Van assistir-hi representants de les entitats sense ànim de lucre que han rebut una part dels beneficis obtinguts per les cooperatives, que van mostrar el seu agraïment.
En els dos actes de tancament els nens i les nenes van explicar l’experiència des del seu punt de vista i es van presentar els vídeos elaborats que recullen tota l’experiència.
PROGRAMA CULTURA EMPRENEDORA A L’ESCOLA
El programa Cultura emprenedora a l’escola, impulsat per la Diputació de Barcelona, s’ha portat a terme el curs 2017-18 a 84 municipis de les comarques de Barcelona, amb la participació de 191 escoles i la creació de 342 cooperatives. Han participat més de 7.500 alumnes en total.
Des que la Diputació de Barcelona va iniciar el programa al 2011, s’han anat incorporant municipis i escoles. A banda dels municipis que participen amb el suport del Consell Comarcal (Vacarisses i Viladecavalls), el curs 2017-18 hi participen 6 municipis més de la comarca (Castellar del Vallès, Terrassa, Sabadell, Cerdanyola, Rubí i Sant Quirze del Vallès).
El programa està destinat als alumnes de cicle superior d’educació primària, amb la voluntat de consolidar aprenentatges en una etapa en la qual els nens i les nenes evolucionen paulatinament cap a l’autonomia, l’autoconcepte i la seva inclusió en grups.
El projecte suposa la creació d’una cooperativa per part del grup d’alumnes que es tanca al finalitzar el curs. Al llarg del projecte coneixen i experimenten tot allò relacionat amb la constitució de la cooperativa, la ideació de productes per a la venda, la producció, el disseny d’estratègies de venda i la venda final en el marc d’una parada pròpia. La gestió de compres de materials, dels costos i dels beneficis complementa el conjunt d’activitats. El desenvolupament del projecte dóna l’oportunitat de treballar de manera diferent continguts de llengua, matemàtiques, medi, economia… així com competències com la comunicació, el treball en equip, la presa de decisions que podran aplicar més endavant en el seu desenvolupament personal i professional.