Buscador per paraules clau
14 juliol 2017

Equinoteràpia Social per motivar i responsabilitzar joves del Vallès Occidental

• El Consell Comarcal inicia una teràpia amb cavalls amb joves atesos pels Equips d’Atenció a la Infància i l’adolescència i participants dels programes d’ocupació per ajudar-los a resoldre situacions de bloqueig emocional • El pioner projecte d’Equinoteràpia social permet actuar en joves amb alta desmotivació, desorientació, baixa autoestima i manca d’interès • Aquesta iniciativa ha sorgit dels propis treballadors i treballadores del Consell, en el marc de la primera edició dels Pressupostos Participatius 2017

Les granges de la facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) acullen des del mes de juliol joves usuaris i usuàries dels Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) del Vallès Occidental i dels programes d’Ocupació del Consell. La seva presència s’emmarca en el projecte d’equinoteràpia social que el Consell Comarcal ha iniciat gràcies a l’empenta de un educador i educadora social de l’ens i dues altres treballadores de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, que van proposar aquest projecte en el marc dels Pressupostos Participatius 2017. Al llarg d’aquest any, 12 joves participaran en sessions individuals i grupals d’equinoteràpia social en les quals se’ls ensenyarà a participar dels programes terapèutics que l’entitat sense ànim de lucre Epona desenvolupa amb col·lectius amb problemàtiques físiques, psíquiques o sensorials.

El “Projecte d’intervenció en equinoteràpia social amb adolescents del Vallès Occidental” és transversal i atén tant els joves que són atesos pels Equips d’Atenció a la Infància del Vallès Occidental (EAIA) com els que participen en programes d’ocupació. És un projecte que respon a diferents línies del Pla d’Actuació Comarcal 2016-2020: garantir l’oportunitat d’oportunitats, potenciar l’ocupació de qualitat i desplegar una economia social i sostenible. Compta amb un pressupost de 5.000 euros per aquest exercici 2017.

Els promotors del projecte, treballadors i treballadores del Consell expliquen que “amb aquest projecte es vol respondre a la necessitat de molts adolescents i  les seves famílies que ja han participat en altres programes dins l’Àrea de desenvolupament econòmic  i l´EAIA, i que no han donat resultats sobre motivació i inserció sociolaboral o que no hagin millorat la seva situació personal”.

Per la seva banda, el president del Consell Comarcal destaca que “el projecte d’Equinoteràpia social ha tingut una gran acceptació en el marc dels Pressupostos Participatius i respon perfectament als principis d’aquest projecte: és integral, transversal i estretament relacionat amb la tasca diària del Consell Comarcal. Creiem que és una nova aposta per a poder oferir més recursos i alternatives al jovent de la comarca que passa per moments de dificultats emocionals i de relació social”.

Aquesta proposta pretén donar una resposta innovadora i alternativa a aquesta necessitat, motivant a aquests adolescents i transformant la seva realitat. Els i les adolescents participen en teràpies com a auxiliar d’atenció a persones amb dificultat -discapacitats físiques, sensorials, psíquiques, etc-, que són algunes de les persones que més freqüentment reben tractament a través de l’equinoteràpia.

Tot plegat, gràcies a la feina de l’Associació Epona, una entitat sense ànim de lucre que utiltiza el cavall com agent promotor de beneficis en les àrees de la rehabilitació física, psicològica, social i emocional, comptant amb personal qualificat i format específicament en equinoteràpia.  Epona considera el cavall i el seu hàbitat com a agents promotors de beneficis i que amb la guia del professional adequat poden ajudar en la rehabilitació de les persones que atenen. 

QUÈ ÉS L’EQUINOTERÀPIA SOCIAL

L´ equinoteràpia social aprofita la relació amb el cavall, per ajudar a persones amb problemes per superar els conflictes. Desenvolupa treball promocional que pretén descobrir i potenciar les capacitats i recursos en les persones i és una experiència multi sensorial, que pretén utilitzar tots els sentits de la persona per passar la barrera emocional i comunicar-se amb ella.

El contacte amb els cavalls, ha tingut resultats molt positius. Els cavalls reuneixen condicions de mida, etologia i comunicació, apropiats desenvolupar un treball terapèutic profund i positius en tots els sentits: cognitiu, conductual i emocional.

És una forma d’intervenció innovadora i que es demostra de gran utilitat en casos en que la intervenció més convencional no és efectiva i que es necessita aconseguir un canvi a l’actitud i interès i motivació del jove per començar a treballar en el seu itinerari socio-laboral.

MOTIVAR ELS I LES ADOLESCENTS I APRENDRE A SUPERAR CONFLICTES

Les persones que participen com a usuàries d’aquest projecte tenen un alt grau de desmotivació, desorientació, baixa autoestima, apatia, manca d’interès per allò que els envolta… En base a això, la equinoteràpia social els pot ajudar a adquirir noves habilitats que els poden ser útils tant per la seva vida en general, com per la seva inclusió socio-laboral. Es tracta de competències com la comunicació, la flexibilitat, la iniciativa, la resolució de conflictes, el treball en equip…

La intervenció aporta beneficis a través del maneig dels cavalls on els joves hauran d’adquirir una sèrie de qualitats que el cavall, per la seva etologia, ajuda a transmetre com són la seguretat, l’harmonia, la calma, la comunicació no verbal…  Aquesta activitat implica que els joves puguin viure l’aquí i ara i tenir tots els sentits en el que està passant. Això ajuda a treballar les resistències del jove ja que l’usuari modifica el seu comportament per una voluntat intrínseca, perquè vol comunicar-se i interactuar amb el cavall.

D’altra banda, al participar en les teràpies com a auxiliar d’atenció a persones amb dificultat es treballen aspectes com la responsabilitat, el treball en equip, sentir-se útils, ajudar, ser empàtics i sensibles envers les dificultats dels altres… de manera que es relativitzen problemes personals.

Una de les responsables d’Epona, Mònica Goya explica que “els nanos venen aquí, en un entorn en el qual no estan acostumats, a aprendre i a ajudar els altres. Són nanos que estan acostumats a ser les víctimes i venir aquí els ajuda a relativitzar els seus problemes. Han de modificar la seva conducta per adaptar-se a la conducta del cavall i aquesta modificació de conducta es fa de forma intrínseca, perquè el jove vol fer-la, no perquè els hi demani la societat o el mestre o l’educador. I aquesta modificació de conducta la poden extrapolar a fora, a casa, d’una manera relativament ràpid. A més descobreixen a través dels cavalls l’estructura social de grup i de com formar part d’un grup”. També destaca que l’entorn fa que no es produeixin condicions per a desenvolupar situacions de violència i el treball amb els cavalls obliga el jovent “a estar molt presents, a viure l’ara i l’aquí”.

ACTIVITAT VOLUNTÀRIA I D’APRENENTATGE

Tant els i les joves que han iniciat aquesta teràpia com els educadors socials i els responsables de l’entitat Epona estan satisfets de la seva evolució. Dia a dia els adolescents es mostren més segurs i responsables, al mateix temps que es van obrint a les persones del seu entorn i van verbalitzant les seves sensacions i emocions.

El jovent assisteix a les sessions de forma voluntària i senten que participen en un procés d’aprenentatge. Aquest plantejament és vital per tal d’evitar resistències per part d’ells i elles i per aconseguir una implicació activa del propi participant, que actua com a principal agent de canvi i millora del seu procés personal.

Cada jove realitza una sessió setmanal de 4 hores durant 3 mesos i com a activitat final participa en una activitat grupal amb els cavalls i juntament amb referents familiars.

Tornar

Comparteix la pàgina

Facebooktwitterlinkedinmail