Els ajuntaments de la comarca han pogut manifestar de primera mà les dificultats que es troben en els respectius serveis de primera acollida que fan un acompanyament integral a les persones que arriben d’altres països, sovint amb moltes problemàtiques.
Des del Consell Comarcal s’ha destacat la necessitat d’ampliar els recursos pel Servei de Traducció i Interpretació (SETI) que permet que persones intèrprets puguin ser claus en l’acollida de persones nouvingudes. Així com la necessitat de garantir l’accés de les persones a l’assessorament jurídic en tots els municipis de l’ABSS, i més en aquest moment que tota la tramitació és telemàtica. També s’ha destacat que, per poder oferir un bon servei, és necessari que la Direcció General organitzi i articuli un conjunt d’accions formatives per mantenir actualitzats els coneixements de tots i totes les professionals de la comarca que treballem en temes d’estrangeria, drets humans, etc.
Política comarcal de ciutadania i immigració
L’objectiu general de la política comarcal de ciutadania i immigració és donar suport i desenvolupar actuacions que afavoreixin la cohesió social i la convivència a la comarca, en estreta col·laboració amb els municipis. Es porten a terme diferents programes destinats a persones nouvingudes i es dóna suport als municipis en les tasques d’acollida i la gestió de polítiques migratòries. Així mateix, es col·labora a nivell supracomarcal treballant en xarxa amb d’altres territoris catalans.
El Servei de Traducció i Interpretació per a persones nouvingudes (SeTI) vol facilitar l’acollida de les persones nouvingudes a la comarca que desconeixen les llengües vehiculars del país. L’objectiu és afavorir la comunicació entre els professionals municipals de diferents àmbits i les persones nouvingudes, a través d’un suport lingüístic oral i escrit. S’ofereixen 35 llengües.