Els darrers anys, s’ha produït un retrocés de les vendes i una afectació a les plantilles de treballadors i treballadores. Les accions previstes al Pla volen donar resposta a les necessitats i estratègies de reconversió de les empreses del sector i pal·liar els efectes negatius sobre l’ocupació i la producció.
Aquest matí el Grup Impulsor del Pacte per la Reindustrialització del Vallès Occidental ha donat llum verda al Pla. Aquest Grup Impulsor està format per una representació de municipis de la comarca -Cerdanyola del Vallès, Palau-solità i Plegamans, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Polinyà i Terrassa- , les organitzacions sindicals de CCOO i UGT, les organitzacions empresarials CECOT, CIESC i PIMEC, les cambres de comerç de Sabadell i Terrassa, i les universitats UAB, UPC i ESDI.
A la trobada –que s’ha realitzat a Barberà del Vallès- hi ha participat avui també el president del Consell Comarcal i alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez; el conseller de Desenvolupament Local del Consell Comarcal i alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés: la Diputada presidenta de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Comerç de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Badia del Vallès, Eva Menor; i el Director General d’AVANÇSA de la Generalitat de Catalunya, Josep Mª Vilarrúbia i Tàpia. L’Empresa de Promoció i Localització Industrial de Catalunya, SA (AVANÇSA) és l’entitat de la Generalitat de Catalunya encarregada d’impulsar la reconversió industrial del país i donar suport tècnic, administratiu i econòmic a les empreses.
El president del Consell Comarcal, Ignasi Giménez, ha explicat que “Avui fem ja passos en ferm per desplegar el Pla singular de l’ecosistema industrial, que vam aprovar el mes de maig. I ho fem abordant la reconversió d’un sector que és estratègic per la comarca i per Catalunya. El sector de la fabricació d’automoció, molt tocat pels diferents expedients de regulació i per les incerteses de futur relacionades amb la sostenibilitat i l’adaptació del sector al nou escenari climàtic de la mobilitat”.
L’alcalde de Barberà, Xavier Garcés, ha explicat que “tot i que a la comarca no hi ha empreses que fabriquin automòbils, si que en tenim moltes que fabriquen components per l’automoció i empreses que no estan catalogades dins els sector de l’automoció però que l’alimenten. Ja hem detectat una cinquantena d’empreses motores del sector i que donen feina a milers de persones. Volem incidir amb immediatesa amb el suport i la coordinació de les altres administracions públiques i prioritzant de forma molt concreta les intervencions que es puguin fer en cada cas”.
La diputada Eva Menor ha assegurat que “la província té un repte en la transformació del sector de la mobilitat i l’automoció, i per aquest motiu confiem que la suma del fons de prestació que hem posat a disposició dels Consells Comarcals, els diferents plans d’acció que s’estan aprovant i el suport de l’oficina tècnica que hem creat, tingui un fort impacte a comarques com el Vallès Occidental en benefici de les empreses i les persones treballadores”.
El director d’AVANÇSA, Josep Maria Villarrúbia ha explicat que el govern està desplegant el Pacte Nacional per la Indústria i ha mostrat la voluntat de treballar conjuntament per una indústria “més resilent i adaptada a les noves necessitats i al canvi climàtic, que ofereix treball de qualitat i contractes estables”.
Escenari de reconversió del sector
El Consell Comarcal del Vallès Occidental ha rebut de la Diputació de Barcelona un fons de econòmic per valor de gairebé 250.000€ a executar fins a 31 de desembre de 2022. El fons s’ha concedit a 8 consells comarcals de la província de Barcelona segons el seu pes i especialització territorial. Parteix d’un treball previ elaborat per la Diputació en relació a l’impacte i reestructuració del sector pel tancament de l’empresa Nissan Motor Ibèrica, amb una important afectació al Vallès Occidental.
A més, la progressiva implantació dels nous vehicles elèctrics preocupa empreses i sindicats per l’impacte que tindrà en les plantilles. Un estudi que acaba de publicar l’Institut Ifo d’Alemanya preveu que la indústria d’automoció de la primera potència del sector a Europa perdi 178.000 llocs de treball fins a 2025.
Transformació i Reactivació de l’Ecosistema Industrial del Vallès Occidental
L’elaboració i desplegament del Pla d’Acció comarcal de suport a l’automoció s’està realitzant en el marc del Pacte per a la Reindustrialització i com a primera experiència de desplegament del Pla Singular de Transformació i Reactivació de l’Ecosistema Industrial del Vallès Occidental 2021-2024 , aprovat al maig del 2021.
La implementació i desenvolupament d’aquest projecte i les accions que l’integren ha d’ajudar a identificar les principals fortaleses, oportunitats, debilitats i amenaces per a poder definir, si hi ha la voluntat i interès, les línies estratègiques d’un futur Pla estratègic comarcal del sector de l’automoció
La intervenció del projecte es centrarà en les activitats de fabricació de vehicles i components i les activitats industrials vinculades a la cadena de valor. El Pla preveu actuacions dirigides a les empreses i a les empreses treballadores:
El sector d’automoció al Vallès Occidental
Amb una prospecció inicial s’han comptabilitzat 47 grans empreses associades a la fabricació d’automòbils o vinculades a la cadena de valor. També caldrà identificar les PIMES que treballen pel sector. Aquestes grans empreses es situen a 16 municipis de la comarca: Barberà del Vallès, Castellar del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Palau-solità i Plegamans, Polinyà, Terrassa, Vacarisses i Viladecavalls,, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, , Rubí, , Sabadell, Sentmenat. Actualment, en conjunt, i amb les altres empreses de la cadena de valor, donen feina a unes 8.500 persones.
Segons dades de l’Observatori Comarcal, amb una visió clàssica el conjunt el sector representa un volum de negoci de 2.643 M€ (el 5,2% del total comarcal). Es configura per 501 empreses (3,1% del total) i ocupa 7.778 persones (3,4% del total d’assalariats).Les empreses dedicades a la Fabricació de vehicles i components presenten una major grandària (64,7 treballadors) i facturació mitjana (16,3 milions d’euros) que les activitats de venda i reparació. En termes d’ocupació, la Fabricació de vehicles i concretament la Fabricació components, peces i accessoris concentren el 44% de l’ocupació (1,5% del total de l’ocupació a la comarca).
Per dimensió d’empresa, les empreses de més de 50 treballadors ocupen el 58,8% de treballadors del sector però amb diferències importants segons l’activitat. El 60,3% dels treballadors d’empreses dedicades a la Fabricació de vehicles treballen en empreses de més de 50 treballadors.
Altres activitats Industrials amb potencial vincle amb l’automoció dins la cadena de valor serien les indústries tèxtils, indústries químiques, de fabricació productes cautxú i matèries plàstiques, de fabricació d’altres productes minerals no metàl·lics, metal·lúrgia i altres.
Pel que fa a l’oferta formativa, actualment a la comarca s’imparteixen diferents cursos de grau mitjà i grau superior de Formació Professional en l’àmbit d’automoció: transport i manteniment de vehicles, electromecànica de vehicles automòbils i vehicles industrials, automoció…També s’imparteixen cursos de Formació Ocupacional en relació amb el sector.