La venda de productes és l’activitat final del projecte, que permet als nens i nenes participants oferir a la ciutadania un seguit de productes elaborats de forma artesanal i que han estat el fruit del seu treball i experiència.
L’alumnat de l’escola Font de l’Orpina de Vacarisses, que van crear la cooperativa “La Vaca Lola”, van posar la paradeta per a la venda dels seus productes durant la Festa Major petita el dia 30 de maig, oferint part dels seus beneficis a l’associació “La Huella de Rosy”, de Calella de Mar, dedicada a rescatar i trobar una llar als animals abandonats. El dia 20 de juny, s’ha fet el tancament de la iniciativa, amb el lliurament de diplomes del projecte a l’escola, a la professora i a l’alumnat. El Conseller d’Educació del Consell Comarcal, Manuel Robles, va acompanyar a l’Alcalde, Antoni Masana, i a les regidores d’Educació, Paola Moral, i de Promoció Econòmica, Olga Serra, en aquest acte per a l’alumnat i els seus pares i mares. Tots ells van valorar els beneficis del programa i de la col·laboració entre administracions i amb l’escola per fer projectes com aquest, agraint la implicació de tothom. Els nens i les nenes van fer una valoració molt positiva de la serva participació i de l’experiència, posant en valor l’ús que havien fet de la democràcia a l’hora de prendre decisions consensuades. Manuel Robles va aprofitar per situar el programa a nivell de la província (amb 229 escoles el curs 2021-22 en les que s’han creat 440 cooperatives), i de la comarca (amb la participació aquest curs de 10 municipis i 23 escoles).
A l’escola Rosella de Viladecavalls han tingut aquest curs dues cooperatives: “Cooperatallers” i “Save the earth”. Aquestes van vendre els seus productes el dia 1 de juny en una tarda festiva i acompanyada per una xocolatada a la finalització de les classes. Dels beneficis obtinguts s’han reservat 185 euros per donar a l’ONG “Metges sense fronteres” entitat que ho ha agraït a través d’un vídeo. El dia 15 de juny va tenir lloc l’acte de tancament amb el lliurament de diplomes del projecte a l’escola, al professorat i a l’alumnat per part del Regidor de Promoció Econòmica, Jesús Porras. Aquest va valorar molt positivament la continuïtat d’un projecte que ajuda a consolidar la col·laboració entre l’ajuntament i l’escola, va agrair l’esforç de l’escola i molt especialment del professorat al capdavant. Els nens i les nenes van fer un repàs de l’experiència valorant que havien après moltes coses i fent algunes recomanacions per als companys i companyes que el proper curs podran participar en el programa. En aquest sentit, van destacar la importància de fer un bon estudi de mercat per adequar la producció a les previsions de venda i que no sobri ni faltin productes.
L’alumnat d’aquestes escoles van iniciar el projecte al novembre de 2021, coneixent inicialment les diferents formes jurídiques per una activitat empresarial i triant com a fórmula la cooperativa. Van treballar en l’elaboració dels estatuts, l’organització interna i la distribució de càrrecs, la tria de nom i l’elaboració de logotips. Posteriorment van iniciar el procés per presentar prototips i seleccionar els productes a fer, el treball de camp per identificar interessos del mercat, la planificació i organització de la producció… Finalment van treballar les estratègies comercials, de publicitat i màrqueting orientades a la promoció dels productes i a la venda en el marc de les paradetes.
El Consell Comarcal participa al CuEme des del curs 2017-18. Des de llavors i comptant amb el curs actual, s’han registrat 482 participants de 5è de primària que han treballant en la creació de 23 cooperatives. Es tracta d’un projecte integrat en l’activitat educativa que permet reforçar el treball per projectes i l’aprenentatge cooperatiu i significatiu, abordant d’una manera diferent l’adquisició de coneixements i el desenvolupament de competències com la comunicació, el treball en equip, la presa de decisions… que ajuda l’alumnat en el seu desenvolupament educatiu i personal. Alhora es treballen de forma transversal competències bàsiques com la matemàtica, lingüística, digital, social, artística o coneixement del món físic.