El president del Consell Comarcal, Ignasi Giménez explicat que “davant la pandèmia i el seu impacte ha calgut reorientar serveis, adaptar-los a les noves necessitats i reforçar projectes per poder donar resposta a la ciutadania, fer suport als col·lectius més vulnerables i seguir al costat dels vallesans i vallesanes durant aquests mesos d’estiu, un cop finalitzat l’Estat d’Alarma però encara amb una petjada evident de la pandèmia tant a nivell social, com econòmic i emocional. Durant l’Estat d’Alarma s’ha incrementat considerablement el nombre de persones vulnerables i per tant s’ha incrementat l’atenció des dels diferents àmbits”. “En paral·lel estem treballant amb accions de reactivació econòmica de la mà dels ajuntaments però creiem que era important poder explicar a les famílies les accions que estem fent i traslladar-los que des del Consell Comarcal seguim al seu costat intensificant els serveis que prestem”, afegeix Giménez.
Garantir la suficiència alimentaria i l’abastiment
El Consell Comarcal considera bàsic poder mantenir les targetes moneder l’Ajut de menjador actives durant l’estiu per tal de garantir la suficiència alimentaria. Així mateix s’està fent un seguiment exhaustiu de les sol·licituds d’Ajut individual de menjador per al curs 2020-21 i petició al Departament d’Educació per buscar les fórmules adequades per poder donar resposta a les famílies en funció del planteig de curs en un model híbrid de presència i virtualitat. A més, la distribució de lots de suport social alimentaris es complementaran des del Consell Comarcal amb productes d’higiene i neteja, incloent mascaretes. En aquest àmbit també es garanteix l’abastament alimentari a través del mercat comarcal Mercavallès amb la continuïtat de les mesures de protecció, prevenció i desinfecció establertes durant l’Estat d’Alarma i es dona inici al projecte d’aprofitament alimentari a Mercavallès per tal d’evitar el malbaratament i fer possible la distribució de fruita i verdura als col·lectius amb més vulnerabilitat.
Seguiment i suport emocional als col·lectius més vulnerables
El Consell ha intensificat el seguiment a col·lectius vulnerables de l’Àrea Bàsica de Serveis Social amb el disseny de la intervenció telemàtica, telefònica i de tramitacions en línia. Es mantindran durant l’estiu la línia d’informació i acompanyament emocional a la ciutadania i els Grups d’Ajuda Mutua al dol sense comiat durant l’estiu. Es preveu també aprovar una addenda al conveni amb Creu Roja per poder fer suport a les persones amb un alt grau de vulnerabilitat.
Suport en la petició de l’Ingrés mínim vital
L’aprovació de l’Ingrés mínim vital i l’inici del període de sol·licituds també són un altres punt important del Pla de xoc social. Es donarà suport a la ciutadania en assessorament per a sol·licitar l’Ingrés Mínim Vital, des de la línia gratuïta 900 29 35 34 i des dels Serveis Socials bàsics. 14. Aquest suport es farà extensiu també des dels SIAD al col•lectiu de dones víctimes de violència masclista. I des de l’Observatori comarcal es realització d’un estudi comarcal sobre l’impacte de l’Ingrés Mínim Vital en la ciutadania de la comarca. Es posarà em marxa els propers dies una campanya de difusió i un espai web per la màxima difusió d’aquest nou ajut social.
Atenció a la infància
La situació de confinament ha fet aflorar noves necessitats en l’àmbit d’infància i és ara quan s’estan fent visibles situacions amagades durant el confinament. Per això, durant els mesos de vacances es garantirà una rotació del personal de l’EAIA per tal de garantir l’atenció a la infància i l’adolescència en el context post Covid-19. També es fa una reorientació del suport d’intervenció dels educadors i educadores de l’EAIA per fer un acompanyament més intensiu amb les noves tecnologies i en espais públic mentre no es pugui accedir als domicilis. El treball amb els 426 infants tutelats de la comarca també s’intensifica amb el restabliment i reorganització del règim de visites dels infants tenint en compte les indicacions de la DGAIA i el Departament de Salut adaptades a les fases del confinament. A més s’estableix una partida de 3.000 € del Servei d’integració familiar en família extensa (SIFE) per sufragar casals d’estiu i colònies pels infants acollits en família extensa, especialment per tal que les persones acollidores més grans puguin descansar després del confinament i per tal de poder continuar assumint aquests acolliments.
Servei d’atenció domiciliaria
El Consell manté el seguiment per la garantia del compliment per part de l’empresa concessionària dels Protocols establerts per la Generalitat en quant a mesures de protecció de les treballadores i les persones usuàries del Servei d’Atenció Domiciliaria. A més, des de la Xarxa de Fabricació de material sanitari comarcal s’estan fabricant viseres de protecció per a les treballadores del SAD comarcal en col•laboració amb els Fab Lab de la comarca. També s’amplien dels serveis del SAD per pal·liar el tancament dels Centres de Dia i els propers dies es realitzarà una enquesta telefònica de satisfacció a una mostra aleatòria de persones usuàries del SAD per tal de valorar el servei durant l’Estat d’Alarma.
Dependència
Un cop finalitzat l’Estat d’Alarma es restableix la tramitació i gestió dels PIA (Programa Individual d’Atenció) als domicilis de les persones dependents sol·licitants. També, en coordinació amb els Serveis Socials dels ajuntaments i els recursos sanitaris de la comarca es treballa per restablir el circuit per ingressos socials urgents de persones grans a centres residencials, que havia quedat suspès per l’Estat d’Alarma.
Atenció a les dones en situació de vulnerabilitat i al col·lectiu LGTBI
Es mantindrà una difusió intensiva dels serveis d’atenció a les dones per atendre les situacions de violència masclista que s’han derivat del confinament i fer l’oportú acompanyament emocional. També es reforça de l’atenció al col·lectiu LGTBI per situacions derivades del confinament i per a trencar tòpics a l’entorn d’aquest col·lectiu.
Estalvi i transició energètica
Durant aquestes setmana s’ha fet una reorientació del servei d’assessorament energètic individualitzat per a famílies de la comarca amb actuacions online. Es treballa junt amb els Serveis Socials dels ajuntaments per la detecció de situacions de pobresa energètica per poder gestionar l’informe de vulnerabilitat. També s’impulsen els diferents projectes d’assessorament i divulgació d’estalvi i eficiència energètica a la llar als col•lectius vulnerables i es realitzen tallers gratuïts per l’estalvi energètic per a famílies, empreses i comerços de la comarca amb el suport de la Diputació de Barcelona.
Acollida de persones migrades
El confinament i les mesures de distanciament socials han portat a la reorientació del Servei de primera acollida per poder atendre les persones immigrades, facilitant la informació en els diferents idiomes. També s’estableix un nou protocol del Servei de traducció i interpretació (SETI) per atencions amb videoconferència.
Educació i lleure infantil
Durant aquest mes de juny es restableix els serveis de Transport escolar per a les fases 2 i 3 del confinament segons les indicacions del Departament d’Educació, amb informació continuada a les famílies i responent a les sol•licituds dels centres educatius. Per aquest estiu, es fa suport als Casals d’Estiu i Esplais per a la implementació de mesures organitzatives i de prevenció per aquest estiu en el marc de la tasca d’inspecció que fa el Consell Comarcal. Pel que fa al curs 2020-21 es reorienta la guia d’activitats educatives poder complementar la fórmula híbrida d’educació, amb activitats grupals online per als centres educatius. També augmenta el nombre d’escoles que poden fer inscripció telemàtica al servei de Transport escolar pel curs vinent.
Reforç de l’Oficina comarcal d’habitatge
Es reforça l’ Oficina comarcal d’habitatge per atendre la ciutadania en els tràmits pels ajuts derivats de la Covid-19 i s’incrementa difusió i treball amb els ajuntaments per la difusió de les convocatòries actives. Així mateix es posa en marxa d’una campanya activa de captació d’habitatges per a la Borsa d’habitatge social.
Foment de l’ocupació
Es preveuen accions específiques d’ocupació per a col·lectius específics: dones, persones majors de 50 anys, persones aturades de llarga durada i joves. També l’elaboració de material informatiu per motivar i potenciar el treball amb els joves que busquen feina, especialment pensades per a xarxes socials. Es potencia la borsa de treball mitjançant l’eina XALOC i es reforça la prestació de serveis d’orientació i assessorament a persones que en aquest context de crisi han sofert canvis en la seva situació laboral i professional en els sis municipis on el Consell Comarcal presta els Serveis itinerants d’Ocupació, especialment en persones majors de 45 anys i en situació d’atur de llarga durada. Una altra línia de treball és la recerca activa de finançament per a posar en marxa accions dirigides a persones afectades per EROS per fomentar la capacitació professional i les competències digitals.
Mesures pel personal del Consell Comarcal
A la seu comarcal s’estableixen de torns de treball presencial i teletreball en el personal del Consell Comarcal per garantir l’aforament permès i la realització de formació específica en Prevenció de Riscos Laborals, per a tot el personal i establiment de protocols específics d’actuació per a determinats llocs de treball. Es lliuren mascaretes reutilitzables homologades al personal del Consell Comarcal del Vallès Occidental i als treballadors i treballadores del mercat comarcal Mercavallès i s’adapten les instal·lacions de la seu comarcal amb les mesures necessàries de protecció i d’higiene.