Buscador per paraules clau
20 febrer 2017

El Consell Comarcal promou a través de l’activitat educativa “I tu com ho veus?” la diversitat cultural entre el jovent

Els alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Arraona de Sabadell han participat recentment en un taller sobre prejudicis i rumors de la diversitat cultural amb l’objectiu de distingir diferents maneres de percebre el món i la seva influència a l’hora de relacionar-nos. L’activitat ha servit per complementar el projecte que els alumnes fan a l’assignatura de Ciències Socials sobre Cultures del Món.

El Consell Comarcal edita una guia d’activitats educatives que va dirigida a escoles i instituts de la comarca amb l’objectiu d’ensenyar als joves a reflexionar sobre realitats social diverses i molt presents en el nostre dia a dia. L’activitat gestionada pel Consell Comarcal es diu “I tu com ho veus?” i la temàtica que s’ha tractat recentment ha estat els prejudicis i rumors sobre la diversitat cultural.

A través d’un taller, impartit per un educador de l’Institut Diversitas, els alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Arraona de Sabadell han pogut donar la seva opinió i debatre sobre els prejudicis i rumors de la diversitat cultural amb l’objectiu de distingir diferents maneres de percebre el món i la seva influència a l’hora de relacionar-nos. Amb el taller es busca que els joves aprenguin, a partir d’un diàleg obert, què hi ha de bo en la mirada de l’altre persona d’orígens diferents, per construir descripcions més completes del món.

L’activitat ha servit per complementar el projecte que els alumnes fan a l’assignatura de Ciències Socials sobre Cultures del Món.

El diàleg és la base del taller i que els alumnes participin té dos clars objectius. Per una banda, aconseguir que els joves s’enganxin i opinin sobre un tema important molt present socialment i per altra banda, que les conclusions i reflexions a les que s’arribi siguin més significatives pels adolescents, sent el seu punt de vista l’inici de l’experiència educativa.

L’educador de l’Institut Diversitas, Rodrigo Prieto, explica que ”a través de diferents metodologies, sobretot a través del llenguatge audiovisual, es demana l’opinió dels joves amb l’objectiu que participin i es generi debat en tot moment”. “Quan els joves es qüestionen i es fan preguntes es genera experiència i així se’n recorden molt més que no pas si treballessin aquesta temàtica simplement en un llibre de text”, afegeix.

De fet, l’educador de l’Institut Diversitas, destaca que “el concepte de taller en sí ja implica participació. A través d’aquesta participació generes als joves una experiència, els motives a aprendre a reflexionar sobre una realitat social que està molt present a la societat i també a les aules. Els ensenyes que la diversitat cultural és riquesa i és oportunitat. Els expliques que la diversitat al cap i a la fi som tots, perquè tots som únics, ni millors ni pitjors, simplement diferents amb les nostres virtuts i els nostres defectes”.

Per la seva banda, el Conseller Comarcal de Benestar Social, Pol Altayó, subratlla que “amb l activitat “I tu com ho veus?” es vol donar una eina als centres educatius per tractar temes del dia a dia com per exemple la rumorologia, la igualtat de gènere o els refugiats. A partir de tallers participatius els joves aprenen de manera vivencial a reflexionar sobre realitats socials presents al nostre dia a dia”. I conclou: “El taller ha servit per conèixer les opinions del col·lectiu de joves i trencar amb etiquetes, estereotips i prejudicis relacionats amb la diversitat cultural. A partir del diàleg fem vivencial un fet, i aquest fet en concret és que vivim en una societat plena de diversitat”.

El taller ha tingut una durada de dues hores i s’ha dividit en dues parts: la primera part ha estat lúdica. A partir d’un joc grupal els joves han penjat etiquetes a diferents personatges en funció únicament de trets exteriors, amb l’objectiu d’aflorar estereotips diversos. I per altra banda, la segona part, a partir de fragments curts de pel·lícules i espots audiovisuals, els joves han exemplificat les reflexions expressades durant la primera part.

L’activitat “I tu com ho veus?” a l’Institut Arraona ha culminat amb un experiment sobre la selectivitat de la nostra percepció, perquè els joves aprenguin a prendre consciència que veiem allò que estem acostumats a veure i que aquest és un poderós mecanisme que reforça els estereotips socials.

Tornar

Comparteix la pàgina

Facebooktwitterlinkedinmail