30 abril 2021
El Consell Comarcal presenta 7 plataformes per impulsar el comerç de proximitat online al Vallès Occidental
En el marc dels treballs en favor d’impulsar el Comerç i la Restauració a la comarca, el Consell Comarcal ha donat a conèixer diferents iniciatives de comerç online aplicables al comerç de proximitat. L’objectiu és posar en valor i dinamitzar el treball de les iniciatives públiques i privades per revitalitzar el comerç de proximitat i impulsar la seva transformació i adaptació en l’experiència de compra que ha revolucionat Internet. Tot plegat mantenint els valors de la compra presencial que ofereix l’oferta de proximitat, combinada amb la presència on line o per ajudar a articular mecanismes de distribució locals en el nou context
Un total de75 persones lligades a la dinamització del comerç han participat en una sessió que ha permès conèixer 7 iniciatives i compartir reflexions sobre reptes i dificultats, i que ha comptat amb la col·laboració de les entitats CECOT i PIMEC. La sessió ha posat de manifest que el comerç local afronta una transformació per tal de poder competir amb altres opcions de compra per Internet i de posar en valor la proximitat: treballar amb nous canals de venda, repensar el públic objectiu, incorporar la digitalització al màrqueting o fer seguiment dels indicadors. Aquesta jornada s’emmarca en el Pla de reactivació socioeconòmica del Vallès Occidental, en l’àmbit de comerç i restauració, i ha comptat amb la seva preparació amb els membres del grup motor d’espais comercials.
El conseller comarcal de Desenvolupament Econòmic Local del Vallès Occidentali alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés ha posat de manifest la importància de les activitats de comerç de proximitat i de restauració en la nostra economia i en les nostres ciutats, “no només pel seu pes en l’activitat econòmica i en l’ocupació directa i indirecta sinó també, i molt important, pel seu paper en la vertebració de pobles i ciutats activant la vida social i cultural que es desenvolupa al seu entorn, construint espais amables i atractius pels habitants i pels visitants”. També ha ressaltat la situació davant la que es troba el sector “amb el repte de la transformació digital accelerada per les condicions provocades per la pandèmia”.
Per la seva banda, Mercè Clavel, assessora de Comerç Cecot, ha destacat “la importància de treballar des del comerç de proximitat integrant canals, considerant a l’hora la presència física i on line amb l’objectiu final de connectar amb el client i les seves necessitats i interessos per crear experiències positives”.
Des de PIMEC, el director de Noves tecnologies, Andreu Bru, ha posat en valor “la capacitat dels emprenedors per generar projectes atractius com els que es presenten en la sessió, i la importància de comptar amb propostes competitives en aquest àmbit per fer la transformació digital del sector i superar el desconeixement i les dificultats actuals per aprofitar la tecnologia”.
7 exemples que obren camí
En la sessió s’ha presentat l’experiència de 7 plataformes pensades per a dinamitzar i transformar el comerç de proximitat. Algunes d’aquestes han nascut a la comarca o s’hi han implementat.
- “Cliccat”, un Marketplace del comerç local a nivell de Catalunya, impulsat per un grup d’associacions de comerciants i amb acords amb Correus, Google i Zerca.com per ampliar la visibilitat dels negocis, obrint opcions de multi compres en diferents comerços de la zona.
- “lacompra” ofereix la possibilitat d’una plataforma personalitzada a ajuntaments, associacions de comerciants i sectorials, mercats municipals… amb dues versions: cistell individual per a cada comerç o compra agrupada i entrega conjunta. PIMEC facilita l’accés gratuït als comerços associats.
- “compraprop”, impulsada per un grup de 6 municipis de la Riera de Caldes que han assumit el seu desenvolupament a través d’un encàrrec a mida. Una proposta gratuïta per als comerços que es posarà en marxa al juny amb una campanya de divulgació i el transport gratuït durant els primers 6 mesos com a eina d’estímul.
- “Aprop Online” ofereix una proposta agrupant comerços d’un mateix municipi. Posa l’èmfasi en la visió del client final, en la importància d’una proposta atractiva d’oferta i serveis, per exemple incorporant una plataforma de reserves o l’opció de compra setmanal recurrent. Actualment present en 15 municipis i obrint la possibilitat d’activar entregues a municipis de l’entorn.
- “MirAprop” sorgeix a Montcada i Reixac per facilitar a la ciutadania i als barris la compra on line en els comerços de sempre i que també permet que cada botiga funcioni on line de forma independent. Un model obert a aplicacions en altres municipis.
- “Manzaning”, presenta una plataforma oberta a adaptar-se a diferents opcions (monomercat, multimercat, municipal). Especialitzada en perit comerç i mercats municipals, en marxa des del 2016, opera 14 plataformes adaptades a cada demanda, amb 4 mòduls disponibles en funció dels verticals o oferta a digitalitzar.
- “elteumercat.online”, proposta marcada per la hiperespecialització en mercats municipals, que incorpora els valors d’humanització, socials i de sostenibilitat per intentar reproduir la compra presencial en el mercat en la compra on line, incorporant tant a clients que ja coneixen el mercat com a d’altres que no són compradors. Implicats en la digitalització de 6 mercats de la comarca.