L’alcalde de Cerdanyola del Vallès, Carlos Cordon, va donar la benvinguda i va agrair l’organització d’aquesta jornada, destacant el treball de la Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal del Vallès Occidental “per a donar suport a l’activitat econòmica, promovent la col·laboració transversal entre les administracions públiques i el sector privat”.
A continuació Ana M. Martínez, diputada delegada de comerç de la Diputació de Barcelona i alcaldessa de Rubí, va explicar i valorar positivament el treball conjunt amb el Consell Comarcal per a apropar a la comarca recursos i instruments que treballen des de l’àrea de Comerç en diferents àmbits per a dinamitzar el teixit comercial. També va destacar que “el comerç és no sols un motor econòmic sinó també un element vertebrador dels municipis, motiu pel qual ha de secundar-se per a preservar la identitat. I la presència de locals buits en la trama urbana no és bona notícia pel que hem de preocupar-nos per crear instruments que combatin la desertització comercial”.
Xavier Garcés, conseller de Desenvolupament Econòmic Local del Consell Comarcal del Vallès Occidental i alcalde de Barberà del Vallès, va agrair la col·laboració global amb la Diputació de Barcelona. Va destacar “que 1 de cada 5 euros que es generen econòmicament a la nostra comarca ho fa el sector comerç”, i també va subratllar el paper social, de generació d’ocupació i de sostenibilitat del comerç de proximitat. “Hem de concentrar-nos a recuperar el comerç en la trama urbana, una tasca que no és fàcil però és necessària i cal fer-ho amb l’engegada de nous negocis en els locals buits preferiblement.Cal assegurar l’accés a l’oferta i serveis de la ciutadania en ciutats i barris que permetin viure en proximitat, seguint els models de ciutats dels 15 minuts”, va afirmar.
Una “Guia per a l’impuls de pactes locals per a l’ocupació de locals buits”
La Diputació de Barcelona ha elaborat la “Guia per a l’impuls de pactes locals per a l’ocupació de locals buits”, que ha estat presentada en la jornada. La guia pretén sensibilitzar en l’àmbit social i econòmic, proposar un marc metodològic que permeti impulsar Pactes municipals de mobilització de locals buits, i contribuir a generar models territorials d’actuació en l’àmbit comercial.
Aporta continguts de caràcter conceptual i metodològic per als responsables i professionals implicats, així com materials i eines per a les 4 fases de treball proposades: 1) formalització d’un acord polític per l’elaboració del pacte; 2) organització, identificació preliminar d’actors i comunicació i sensibilització inicial; 3) priorització concertada d’estratègies i mesures; 4) aprovació, seguiment i actualització del pacte.
D’altra banda, amb el projecte “Espais en transició”, des de la Diputació de Barcelona s’ha treballat l’activació d’espais comercials buits a través d’accions creatives: experiències portades a terme en municipis com Vic o Reus, orientant l’ocupació de locals en carrers específics, amb propostes amb un caràcter propi i un sentit per l’entorn, que ajudin a crear un valor diferencial i d’atracció per a la zona i per la ciutadania. A més, l’Oficina d’Habitatge de la Diputació de Barcelona va presentar l’experiència de canvis d’usos al municipi de Cardedeu.