Qualitat de l’aire
Octubre de 2023: 3a edició del Congrés de la qualitat de l’aire. Inscripcions obertes
La 3a edició del Congrés torna els dies 26 i 27 d’octubre de 2023 a Fira Sabadell. El Congrés està organitzat per la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Diputació de Barcelona, el Consell Comarcal del Vallès Occidental i Ajuntament de Sabadell.
Les 5 administracions coorganitzadores uneixen esforços per a propiciar el diàleg i consens, obrint les portes als millors investigadors i investigadores del sector, perquè puguin compartir els seus projectes a tècnics i tècniques municipals perquè ens expliquin els casos i experiències d’interès en la millora de l’aire que respirem i a una ciutadania que espera respostes polítiques i noves pràctiques positives per al seu entorn immediat.
Les xifres que belluga el Congrés aquest 2023 són remarcables:
4 Sales en paral·lel, amb 92 ponències, 68 ponents (de les quals 27 son dones), 62 institucions i empreses representades amb 235 persones inscrites (inscripcions obertes al web).
El Consell Comarcal del Vallès Occidental participa en una de les taules temàtiques exposant els resultats de la Prova pilot “Estudi diagnostic de la qualitat de l’aire mitjançant tècniques de modelització numèrica en l’àmbit territorial als municipis de Badia del Vallès i Barberà del Vallès”.
Ponències destacades
Giuseppe Grezzi, regidor de l’Ajuntament de València, abordarà les mesures de mobilitat urbana amb efecte en la qualitat de l’aire de la ciutat de València,Ciutat Verda Europea 2024.
Vicente Franco, Comissió Europea parlarà dels nous estàndards en emissions dels cotxes.
Martin Lutz, del BE BERLIN comentarà la nova directiva de qualitat de l’aire i els seus estàndards, concretant el rol de les ciutats i regions.
Marta Muñoz, del Ministeri per a la Transició Ecològica i el repte demogràfic, actualitzarà el Pla Nacional d’Ozó.
Roman Pérez Velasco (OMS) anunciarà les línies directrius de qualitat d’aire .
Jaume Targa, director de 4sfera abordarà l’Estat dels nivells de la qualitat de l’aire (QA) a Europa: Directiva vs actualització de l’OMS.
Xavier Querol, investigador d’IDAEA-CSIC narrarà les polítiques transversals per a la gestió eficaç de la qualitat de l’aire.
Susan Michie, del College of London, parlarà des de la perspectiva psicològica de la qualitat de l’aire en canvis de comportament i aspectes sobre el medi ambient
Sara Basart, de la World Meteorological Organization, parlarà dels beneficis del monitoratge atmosfèric i de l’intercanvi internacional de dades de l’aire.
Taules temàtiques
Aquesta edició compta amb un comitè científic que avala els continguts i genera sinergies d’alt nivell format per ISGlobal, CSIC, Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, Barcelona Super Comuting Centre, Agència de Salut Pública de Barcelona, Autoritat del Transport Metropolità i l’Ajuntament de Barcelona. Les taules rodones reuniran especialistes de diferents àrees compartint eines d’estudi de la qualitat de l’aire, dades recollides significatives, usos i reptes dels nous combustibles per a la mobilitat i nous dissenys urbans que propicien la qualitat de vida.
- MOBILITAT: “Més enllà de les ZBE: avaluació científica” (AMB) i “Tarificació de les ZBE” I “QA i nous combustibles” ambdues moderades per l’ATM. “La mobilitat urbana-rural: Un model basat en el cotxe” sessió moderada pel PEMB.
- SALUT: Constatarem l’Impacte en la salut de la QA” (ASPB) i els “Efectes de la pandèmia en la qualitat de l’aire” (ISGlobal) i mirarem com resoldre el triangle sobre “Com fer campanya per millorar la contaminació en termes de salut pública” (AMB).
- EMISSIONS: Estudiarem el cas de “Crema de Biomassa: Reptes a escala regional” amb CSIC i BSC que també es plantejaran amb primeres figures del tema “Com continuar reduint els nivells de partícules en suspensió”. Escoltarem “experiències locals d’interès en qualitat de l’aire” (DIBA) , “Ozó troposfèric i escenaris de mitigació previstos” (BSC) i la millor “Gestió d’episodis ambientals” moderats per Gencat amb casos d’èxit a municipis com Terrassa, Vic, Lleida i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. “La Gestió de les olors i la seva normativa” seran objecte d’estudi d’una taula rodona liderada per tècnics de DIBA.
- MODELITZACIÓ/AVALUACIÓ: Presentarem les experiències de tres projectes de recerca relacionats amb la qualitat de l’aire interior, dos escolars un industrial a “Sensors, normativa, equips de mesura i experiències” i “Qualitat d’aire interior”. També tindrem una taula dedicada a la Ciència Ciutadana i Qualitat de l’Aire moderada per CTTC, “Modelització de la qualitat de l’aire en entorns urbans” i “Eines de visualització”, ambdues taules amb BSC al capdavant i ponents que les han dutes a la pràctica.
- URBANISME: “Política urbanística, pacificació i entorns escolars” i “Disseny de les ciutats i qualitat de l’aire” amb els casos dels ajuntaments de Terrassa, Reus i El Prat del Llobregat.
Pla Supramunicipal per la millora de la qualitat de l’aire
El Pla d’Acció Supramunicipal per la millora de la qualitat de l’aire de la comarca pretén ser una eina que permeti assentar les bases per a reduir la contaminació atmosfèrica a nivell comarcal, a través de la implementació d’un seguit d’actuacions a diversos nivells, definides en base a una diagnosi de la situació actual sobre la qualitat de l’aire. El Vallès Occidental ha estat la primera comarca de Catalunya a disposar d’un Pla d’aquestes característiques, incloent a tots els municipis de la comarca.
Aquest Pla va ser un encàrrec que el Consell d’alcaldies va fer al Consell Comarcal el setembre de 2019, en el moment en que es va acordar declarar l’emergència climàtica al nostre territori. Les tasques per a l’elaboració del Pla es van iniciar el mes de març de 2020 i han finalitzat el desembre de 2020, gràcies al suport de la Diputació de Barcelona.
Diagnosi i Àrees d’actuació
La diagnosi de la qualitat de l’aire actual, en relació als contaminants més rellevants, aporta dues grans conclusions. La primera, que a la comarca el trànsit rodat és la major font d’emissió, seguit de la indústria i del sector domèstic segons els indica l’inventari d’emissions que s’ha realitzat . La segona, que al Vallès Occidental hi hauria una proporció significativa de població exposada a alts nivells de contaminació: un 11,6 % de la població exposada a òxids de nitrogen, 83,4% exposada a partícules en suspensió i 51,9 % exposada a l’Ozó.
Fruit de la diagnosi de la qualitat de l’aire a la comarca, s’han identificat 4 àrees d’actuació prioritària, en funció del grau d’impacte dels contaminants a nivell local i segons la proximitat de la població exposada a grans focus emissors, ja sigui viaris o industrials. Com es pot veure en el mapa en els quatre colors, els municipis amb el color blau més intens són els que tenen una pitjor qualitat de l’aire actualment:
L’àrea 1 la conformen 12 municipis que es localitzen dintre de la zona àmbit 40 de protecció especial de la contaminació atmosfèrica. En aquesta àrea hi ha: Sabadell, Rubí, Barberà del Vallès, Sant Cugat del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Ripollet, Montcada i Reixac, Castellbisbal, Terrassa, Badia del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Sant Quirze del Vallès.
A l’Àrea 2 hi ha 3 municipis: Polinyà, Palau-solità i Plegamans i Viladecavalls. A L’Àrea 3 hi ha 4 municipis: Castellar del Vallès, Sentmenat, Vacarisses i Ullastrell. I els de l’Àrea 4 serien els municipis menys exposats: Matadepera, Gallifa Rellinars i Sant Llorenç Savall.
El Pla ha fixat uns objectius de reducció d’emissions generals:
- d’un 6,1% per a l’òxid de nitrogen,
- d’un 16,7% per a les per a les partícules en suspensió inferior a 10 micres
- i d’un i 20,2% per a les partícules en suspensió inferior a 2’5 micres
44 accions a realitzar
En el Pla d’acció es defineixen actuacions a assumir majoritàriament per tots els municipis i actuacions a assumir per part dels municipis segons l’àrea que pertanyen. Les 44 actuacions a realitzar per tal d’avançar en l’assoliment dels objectius de reducció es divideixen en 7 categories temàtiques:
- Gestió i seguiment de la qualitat de l’aire (11 actuacions),
- Reducció del trànsit i les emissions dels vehicles (10 actuacions),
- Millora del transport públic (3 actuacions),
- Foment de la mobilitat activa (7 actuacions),
- Reducció de les emissions dels serveis municipals (4 actuacions),
- Reducció de les emissions dels serveis productius (4 actuacions)
- Divulgació i sensibilització ciutadana (5 actuacions).