En un segon punt, la moció acorda demanar als Governs de l’Estat i de la Generalitat que de manera urgent defineixinun model de gestió i finançament pel manteniment de les vies, tant les que actualment han esgotat la concessió com les que ho faran els propers anys, que garanteixi els objectius de lluita contra el canvi climàtic, vertebració territorial i seguretat vial, incentivi l’ús del transport públic i respecti els principis d’equitat, solidaritat i justícia social.
També es demana al Govern de Catalunya el desplegament de la Llei 21/2015, del 29 de juliol, de finançament del sistema de transport públic de Catalunya, amb la previsió que els transports públics aprofitin els corredors oberts lliures de peatge i que el nou model de finançament de les vies ràpides inclogui un component ambiental que promogui les alternatives al vehicle privat, amb atenció especial al desplegament i les millores de les xarxes ferroviàries de rodalies i regionals i noves xarxes ferroviàries de mercaderies.
En un altre punt de la moció, es demana al Govern de l’Estat i a la Generalitat que estudiïn compensacions pels municipis que al llarg dels anys han patit els greuges de les explotacions de les autopistes i vies ràpides que creuen el seu territori i avui es veuen perjudicats financerament per la fi de les concessions i la pèrdua d’ingressos per IBI, preveient la justa repercussió econòmica en el futur model de gestió de les infraestructures i pal·liar i rescabalar de les pèrdues econòmiques que aquesta situació generarà a les arques consistorials.
Finalment la moció recull la demanda al Govern de la Generalitat que faciliti la definició d’un pla de recol·locació externa dels treballadors i treballadores afectats pels ERO vinculats a la fi de les concessions i que garanteixi el manteniment dels llocs de treball de les persones empleades en les tasques de manteniment de les vies.
Podeu consultar el text sencer de la Moció en el document adjunt.