Amazon és només la punta de l’iceberg de la transformació i impacte que està suposant en molts àmbits l’auge del comerç electrònic. Plataformes que obren els 365 dies a l’any i que ofereixen un servei a la porta de cada particular. Un model comercial que provoca impacte ambiental, en la mobilitat, en els salaris i en la fiscalitat.
1) En primer lloc provoquen un impacte ambiental elevadíssim. El packaging d’aquestes mercaderies està suposant incrementar, i molt, els residus que es produeixen sense que les grans multinacionals que s’hi dediquen estiguin contribuint al seu reciclatge ja que no paguen els impostos que els correspondrien a la nostra comarca.
A la comarca la generació de paper i cartró durant els dies de Nadal augmenta un 13%. I és evident que les empreses de comerç electrònic són uns dels majors generadors d’envasos i embalatges, i en canvi, no estan pagant pel seu tractament, ja que comptem amb una legislació obsoleta, de 1997, que caldria reformar. Tampoc estan complint, per exemple, la legislació que afecta al canvi i reciclatge dels grans electrodomèstics, com les neveres, que ha de recollir i portar a reciclar el proveïdor que serveix el nou producte.
2) L’impacte també està relacionat amb la mobilitat i amb la generació de CO2. Si comprem els regals de Nadal per Internet, aquests ens acaben arribant de qualsevol lloc del món. Incrementa el transport, i per tant cada comanda online suposa un impacte en els nivells de C02 i en la contaminació ambiental. Diferents informes com el de Greenpeace fet el 2017 apunten a l’increment de les emissions de diòxid de carboni a través del transport de productes pràcticament individualitzat.
3)La precarització laboral és un altre element a reflexionar. Desigualtat salarial, grans diferències entre els treballadors i treballadores de magatzems i els de les oficines, alta temporalitat i estacionalitat…
4)I com a quart element, on paguen els impostos aquestes empreses? Segur que a Catalunya no. Per tant, el seu benefici no repercuteix tampoc aquí. L’impacte torna a ser negatiu, amb una manca de transparència fiscal i pràctiques d’elusió.
Davant aquesta situació, hem de fer front comú, des del sector públic i privat, per regularitzar aquesta realitat. Hem de fer front comú per un model de pobles i ciutats on l’aposta pel comerç tradicional sigui ferma i compromesa. Un comerç de proximitat, innovador i adaptat als nous temps. Un model més social, més sostenible. Un model que ens generi un impacte positiu a tot nivell. Alhora hem de poder regular el comerç electrònic. Diverses ciutats del planeta, com París o San Francisco ja estan treballant en aquesta direcció. L’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, ha proposat que les companyies de comerç electrònic paguin per les emissions de carboni i per la mobilitat que generen a la capital francesa. Hem de posar-nos a treballar conjuntament per a reduir la petjada ecològica en els productes, també a casa nostra.
Aquest Nadal, quan comprem, farem bé de reflexionar sobre tot plegat i caminar fins al comerç del nostre municipi a trobar el que busquem.
Ignasi Giménez Renom
President del Consell Comarcal del Vallès Occidental i alcalde de Castellar del Vallès
@ignasicastellar