El Consell d’alcaldes i alcaldesses ha acordat proposar un acord estratègic entre els Consells Comarcals del Vallès Oriental i del Vallès Occidental, amb la finalitat de generar el debat necessari treballar conjuntament en determinats àmbits i ser lobby davant d’altres administracions. El Consell d’alcaldes i alcaldesses ha comptat amb la presencia i participació del president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, David Ricart, alcalde de Vallromanes. En finalitzar, el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez ha assegurat que “no existeix un consens territorial bàsic per part dels municipis i les ciutats per tal que es constitueixi un nou òrgan, un nou nivell d’administració i per tant, d’entrada això està absolutament descartat”.
Avui s’ha presentat l’estudi “Les oportunitats de desenvolupar polítiques conjuntes al territori dels Vallessos”, elaborat per l’Institut Cerdà, per encàrrec de la Diputació de Barcelona, després que les dues comarques ho sol·licitessin. Aquest estudi indica quins són aquells àmbits on es pot generar una actuació estratègica conjunta: política industrial/empresarial, Formació, Ocupació, Turisme, Infraestructures, Transport públic, Habitatge, Espais naturals, Residus i Intercanvi de coneixements.
El president del Consell Comarcal del Vallès Occidental i alcalde de Castellar del Vallès Ignasi Giménez, ha explicat que “l’acord que s’ha pres en el Consell d’alcaldes i alcaldesses és que existeix un potencial de col·laboració important entre les dues comarques i volem explorar les oportunitats d’aquest potencial proposant al Consell Comarcal del Vallès Oriental un acord estratègic per tal de poder decidir quins àmbit de treball conjunt podem abordar per millorar la gestió i planificació dels serveis públics. S’obre una via de relació entre les dues comarques”.
Giménez ha afirmat que “el que estem fent és posar les bases per començar a caminar junts per tal que existeixin unes relacions més intenses i més efectives entre les dues comarques. Està absolutament descartat que d’inici es faci una fusió de les dues comarques. Seria un despropòsit començar el debat dient a la ciutadania que fem una nova administració. No existeix un consens territorial bàsic per part dels municipis i les ciutats per tal que es constitueixi un nou òrgan, un nou nivell d’administració i per tant, d’entrada això està absolutament descartat en aquest estudi i el que volem és crear aquest clima de confiança i de complicitat i volem aprofundir en diferents òrgans de gestió que ja s’han creat entre les dues comarques, com la B-30, com la Riera de Caldes, on ja hi participen municipis dels dos Vallesos i hem de veure quin potencial els podem donar”.
Per la seva banda, el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, David Ricart, ha assegurat que “aquest estudi el que ens ve a dir és quines oportunitats tenim les dues comarques de treballar plegats. Ara el que tocaria és fer l’exercici, a través d’aquest acord estratègic, de prioritzar i decidir en quins àmbits és més factible començar a treballar i que puguem exercir de lobby. Si treballem plegats colze a colze podrem aconseguir bons resultats”.
Estudi elaborat per l’Institut Cerdà
Amb l’objectiu d’avaluar i estudiar el potencial que té el territori del Vallès (integrat per dues comarques) i amb la finalitat de poder desenvolupar polítiques públiques conjuntes i avançar cap a la redacció d’un Pla Estratègic del Vallès, els Consells Comarcals del Vallès Oriental i del Vallès Occidental van proposar a la Diputació de Barcelona la realització d’una diagnosi prèvia que serveixi de base per estructurar el debat (tant a nivell temàtic, com a nivell dels agents que hi han de participar) i orientar-lo cap a aquelles aspectes que es considerin més decisius pel futur del territori.
Aquest document, sota el títol “Les oportunitats de desenvolupar polítiques conjuntes al territori dels Vallessos”, ha valorat i recollit les prioritats i capacitats dels actors i les entitats del territori, ha identificat els sectors prioritaris que s’han marcat en l’estratègia territorial de les dues comarques i ha definit els eixos en els quals és estratègic desenvolupar accions de gestió conjunta a escala Vallès.
Els consells comarcals dels dos Vallesos veuen de manera positiva evolucionar cap a sistemes de cooperació més formalitzats que els permeti superar ineficiències actuals, com la manca de recursos, les competències limitades a la prestació de serveis per delegació, l’ existència de reptes territorials que superen l’àmbit de la comarca, el solapament en les polítiques de diverses administracions o el contrast entre el paper dels ajuntaments grans i els petits sobre el territori i sobre el mateix Consell Comarcal.