Cal destacar que la despesa d’estada (la més alta de la província de Barcelona) –excloent transport, allotjament i paquet turístic- és de 55 euros per persona i nit, incrementant-se aquesta despesa en gairebé 8 punts respecte el 2014. Aquesta dada, extrapolada a les pernoctacions realitzades el 2015, situen l’impacte econòmic directe a la comarca de 58.363.140 euros als qual cal sumar l’impacte indirecte de transport, allotjament i/o paquet turístic. En total, doncs un impacte de més de 133 milions d’euros el 2015.
El President del Consorci de Turisme, Víctor Puig, fa una valoració molt positiva de les dades aportades per l’Informe d’activitat turística de la Diputació de Barcelona, “on queda palesa la consolidació de l’activitat turística de la comarca alhora que s’intueix el creixement exponencial d’aquest sector pels propers anys”.
El 2015, el Vallès Occidental ha recaptat 571.172 euros per la taxa turística, registrant així un increment del 9’8% respecte l’any anterior. La comarca aporta més del 10% de la recaptació de les comarques de la província de Barcelona (excloent el Barcelonès).
La majoria de persones que visita al Vallès Occidental ho fa per motius professionals, més d’un 61% i prop del 20% ho fa per vacances i /o oci. L’estada mitjana es situa en les 3’7 nits, tot i que el percentatge més elevat (un 30% dels casos) passa dues nits a la comarca. Els visitants valoren en primers llocs aspectes com la seguretat, el caràcter i amabilitat de la gent i l’allotjament. i La valoració global que fan és d’un 8’1 sobre 10, valorant també aspectes com neteja, restauració, transport públic, comerç, entorn natural, informació turística, senyalització del municipi, oferta d’aparcament, etc.
En relació amb l’oferta, cal destacar un increment de nombre de places als hotels -22 places més que situen la comarca amb 6.034 places-, el manteniment de places de turisme rural, 5 noves places d’apartaments i 271 habitatges d’ús turístic. Aquesta dada és rellevant ja que situa aquest tipus d’allotjaments com el segon més important de la comarca. El nombre de pernoctacions ha crescut un 2’5% respecte el 2014 i el grau d’ocupació hotelera ha estat del 58% durant l’any passat.
Espai natural de referència
El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac és el sisè atractiu més visitat de tota la província de Barcelona, per darrera de –en aquest ordre- : La Roca Village, el Monestir de Montserrat, el Circuit de Barcelona-Catalunya, el Canal Olímpic de Catalunya i el Parc Natural del Montseny.
A més, és el segon dels 10 parcs naturals de la província més visitat. Va registrar el 2015 197.598 visitants i un creixement del nombre de visites del 15’51%. Aquestes xifres el situen en nombre de visitants per davant, per exemple, del Parc de la Serralada de Marina i els espais Naturals del Delta del Llobregat.
Gran impacte de les visites a Museus
La comarca també té molts equipaments que generen poder d’atracció als visitants. Això ho demostra el fet que el Vallès Occidental té 4 museus al rànquing dels 20 més visitats: Museu de la Ciència i la Tècnica (1), Museu de Terrassa (5), Museus de Sant Cugat (9) i Museu Municipal Castell de Rubí (14). Cal destacar la primera posició del Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa, que és l’equipament més visitat i el darrer any ha rebut 104.403 visitants, amb un increment del 18’1%.
El Museu de Terrassa ha tingut 65.635 visitants, els Museus de Sant Cugat n’han registrat 40.989, i el Museu de Rubí 33.080.
Importància de les xarxes
Internet, les xarxes socials i els blogs representen el 30 per cent de les fonts consultades per buscar informació i decidir-se pel Vallès Occidental com a destinació. Val a dir, però que gairebé la meitat de les reserves provenen per informació d’empreses i centres d’estudis.
A més l’activitat turística en línia és positiva amb dades de creixement en volum d’audiències d’aproximadament el 200% tant a Facebook com a Twitter, així com també ho és la reputació del Vallès Occidental en relació amb els seus allotjaments, restaurants i atractius, amb una puntuació de 7’8 sobre 10 en totes les dimensions.
Gràcies al Big Data, l’estudi ha permès identificar les paraules o etiquetes amb què els turistes identifiquen la comarca: tranquil·litat, negocis, compres, relax, menjar, escapada urbana, econòmic, gent amable, restaurants, golf, paisatges, arquitectura, passeig per la ciutat, museus…
Perfil del turista del Vallès Occidental